De marketingmix van Apple


De marketingmix van apple bestaat zoals gebruikelijk uit de 4 p’s (prijs, plaats, product en promotie). Als Apple een succesvol bedrijf wil zijn- en blijven, moet elke medewerker de 4 p’s goed toepassen en in balans houden. Onder prijs verstaan we de winst en andere kosten. Plaats heeft te maken met hoe het bedrijf de winkels inricht en waar ze hun producten verkopen. Onder product verstaan we meerdere kenmerken zoals: kwaliteit, vormgeving, verpakking en garantie en service. Als laatst heb je nog promotie, hieronder verstaan we het promoten van het product. Prijs

 

 

Prijs

in het eerste kwartaal van 2011 had Apple een omzet van 26,74 miljard dollar. De prijzen van Apple producten zijn dan ook best hoog. Dat is met name omdat Apple internationaal een heel bekend merk is maar ook de productiekosten en het materiaal zijn duur. Natuurlijk kun je ook goedkoper op andere sites Apple producten kopen, maar als je op de webshob van Apple besteld kun je iets op je ipad, iphone of ipod laten graferen. Apple maakt ook gebruik van de Afroompolitiek. Dat betekend dat een bedrijf zijn product op de markt brengt met en hoge prijs en wanneer het product steeds minder verkocht wordt zullen ze de prijs omlaag doen. waarop ze ook al weer een opvolger van het product klaar hebben liggen. Als het product echt slecht gaat lopen, Brengen ze deze opvolger op de markt. Daarbij verlaagt Apple de prijs van het eerdere product zodat mensen het voor die prijs wel gaan kopen. hiermee slaat Apple dus 2 vliegen in 1 klap, consumenten die altijd het nieuwste willen en consumenten die voor minder geld tevreden zijn met het oudere product waar ook niets mis mee is. Daarnaast maken ze ook gebruik van Psychologische prijzen. Ze gebruiken bij al hun prijzen afgerond 9 euro. Hierdoor lijkt het psychologisch of een bedrag een tiende verschilt, terwijl het eigenlijk maar een euro verschil is.

 

Plaats

Apple maakt haar producten in China. daar zijn de productiekosten namelijk laag. De winkels waar Apple de producten verkoopt zijn heel modern en strak ingericht. Dat modern en strak is ook het productbeleid van Apple en dat wil het bedrijf dus laten zien in haar winkels. Apple verkoopt ook veel van haar producten winkels zoals de  Mediamarkt of .

 

Product

Bij het Product-beleid is Apple het sterkst. Het kwaliteit van Apple is heel goed, waardoor de p van product heel sterk is en daardoor kunnen ze ook een hogere prijs vragen. De vormgeving maakt Apple zo modern mogelijk. Hierdoor wordt het product aangetrokken door jongeren, maar ook door volwassenen die een jonger imago willen door gadgets aan te schaffen. Voor de rest is Apple een heel breed bedrijf op de markt. Ze hebben niet alleen muziekspelers en telefoon, maar ook heel veel spullen voor de computer: van muizen tot beeldschermen ze hebben alles. Daarnaast is Apple heel bekend omdat ze een eigen software systeem hebben. Dit systeem is heel veilig doordat hier geen virussen voor zijn. Dit heeft allemaal te maken met het product-beleid

 

Promotie

Bij Apple proberen ze bij reclames een grote doelgroep erbij te betrekken door bijvoorbeeld ouderen met de gadgets te laten spelen, waardoor mensen denken dat het heel gemakkelijk is om met de producten overweg te kunnen. Ook laten ze heel goed het moderne design en het gebruiksgemak zien. Hierdoor krijgen consumenten het idee dat iedereen er heel gemakkelijk mee om kan gaan. Ook wanneer je door de winkelstraten loopt zie je reclameborden voor de winkel staan. Medewerkers hebben allemaal t-shirts aan met Apple design. Vooral in Amerika heb je grote reclameborden van Apple in de stad. Hierdoor promoot Apple zichzelf zo veel mogelijk omdat je onbewust alles wat je ziet onthoud waardoor de kans dat je de volgende keer een Apple kiest, groter word. Dit was het Promotie-beleid

 

Samenhang van de vier p's

Dit waren de vier p's van Apple. Wil een ondernemer dus succes hebben moet hij evenveel aandacht aan alle P’s schenken en zorgen dat het min of meer in evenwicht is. Apple past dit goed toe doordat ze een hele sterke p van product hebben, hierdoor kun je wel zeggen dat er een kettingreactie op volgt. De kwaliteit, vormgeving en gebruikersgemak van het product zijn zo goed, dat ze een hogere prijs kunnen vragen dan andere concurrenten, en hebben daardoor een hogere opbrengst. Hierdoor kunnen ze genoeg geld schenken aan de promotie en de plaats, die ze een moderne uitstraling geven. Het uitgangspunt bij Apple is kun je wel zeggen, een modern design, en hieruit bestaat de voornaamste samenhang. Kortom een bedrijf moet het p-beleid goed voor elkaar hebben wil het succes hebben op de markt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb